Curta-metragem: uma proposta de abordagem dos multiletramentos e do letramento multimodal crítico no ensino de língua portuguesa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22297/2316-17952025v14e02531

Keywords:

Multiletramentos. Letramento multimodal crítico. Ensino de língua portuguesa

Abstract

This paper aims to present a classroom experience using a short film, which allowed us to work with the approach of critical multimodal literacy among 9th-grade students in elementary school. To this end, the theoretical framework draws on the reflections of Kress and Hodge (1988) regarding Social Semiotics; the New London Group (1996) on the pedagogy of multiliteracies; Kress and Van Leeuwen (2006, 2021) on multimodality; Callow (2008) on critical multimodal literacy; and Marcuschi (2009) on textual genres. The methodology is qualitative in nature and involves analyzing the pedagogical practice in which the short film genre was explored in the classroom to promote critical multimodal literacy. The results of the teaching experience revealed that the short film genre makes it possible to shed light on students' practice of critical multimodal literacy, as well as to offer them the opportunity to recognize the short film as a narrative genre, endowed with multimodal characteristics capable of constructing meaning and fostering critical thinking.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Suelen Maria de Moura Barros Lima, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada da Universidade Estadual do Ceará (POSLA/UECE). Graduada em Letras Português/Espanhol pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professora efetiva da Educação Básica do Município de Pacatuba-CE. Integrante do grupo de pesquisa Multimodalidade e Letramento Visual Crítico no ensino, materiais didáticos e formação docente na UECE.

Janaína Muniz da Silva, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada da Universidade Estadual do Ceará (POSLA/UECE). Graduada em Letras Português pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Formadora de Professores de Língua Portuguesa da Prefeitura de Fortaleza-CE. Integrante do grupo de pesquisa Multimodalidade e Letramento Visual Crítico no ensino, materiais didáticos e formação docente na UECE.

Antônia Dilamar Araújo, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Doutora em Letras - Língua Inglesa e Linguística Aplicada pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).  Pós-doutorado em Educação pela Universidade da Califórnia, Santa Bárbara (UCSB). Professora Titular da Universidade Estadual do Ceará. Líder do grupo de pesquisa Multimodalidade e Letramento Visual Crítico no ensino, materiais didáticos e formação docente.

References

ALCÂNTARA, J. C. D. Curta-metragem: gênero discursivo propiciador de práticas multiletradas. 2014. Dissertação (Mestrado em Estudos de Linguagem) – Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2014.

BARBOSA, V. S. Multimodalidade e letramento visual: uma proposta de intervenção pedagógica para integrar as habilidades de ler e ver no processo de ensino e aprendizagem de inglês como língua estrangeira. 2017. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) – Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2017.

BEZEMER, J.; JEWITT, C. Social Semiotics. In: ÖSTMAN, J.; VERSCHUEREN, J. (eds.). Handbook of Pragmatics. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, 2009. p. 1–13.

BORTONI-RICARDO, S. M. O professor-pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

CALLOW, J. Show me: principles for assessing students’ visual literacy. The Reading Teacher, v. 61, n. 8, p. 616–626, 2008. DOI: https://doi.org/10.1598/RT.61.8.3. Acesso em: 16 ago. 2025.

CALLOW, J. The rules of visual engagement: images as tools for learning. Screen Education, n. 65, p. 72–79, 2012. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/281069694_The_Rules_of_Visual_Engagement_Images_as_Tools_for_Learning. Acesso em 25 nov. 2025.

GRUPO NOVA LONDRES. Uma pedagogia dos multiletramentos: projetando futuros sociais. Revista Linguagem em Foco, v. 13, n. 2, p. 101–145, 1996. DOI: https://doi.org/10.46230/2674-8266-13-5578. Acesso em 25 nov. 2025.

HODGE, R.; KRESS, G. Social semiotics. London: Polity Press, 1988.

JANKS, H. A importância do letramento crítico. Letras & Letras, v. 34, n. 1, p. 15–27, 2018. DOI: https://doi.org/10.14393/LL63-v34n1a2018-1. Acesso em: 16 ago. 2025.

KALANTZIS, M.; COPE, B.; PINHEIRO, P. Letramentos. Campinas: Editora da Unicamp, 2020.

KOCH, I. G. V.; ELIAS, V. M. Ler e escrever: estratégias de produção textual. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2010.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Colour as a semiotic mode: notes for a grammar of colour. Visual Communication, v. 1, n. 3, p. 343–368, 2002. DOI: https://doi.org/10.1177/1470357202001003. Acesso em 25 de nov. 2025.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. 3.ed. New York: Routledge, 2021.

MARCUSCHI, L. A. Produção textual: análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

OLIVEIRA, S. Texto visual e leitura crítica: o dito, o omitido, o sugerido. Revista Linguagem & Ensino, v. 9, n. 1, p. 15–39, 2019. DOI: https://doi.org/10.15210/rle.v9i1.15626. Acesso em 25 nov. 2025.

ROJO, R. H. R.; KARLO-GOMES, G.; SILVA, A. M. dos S. H. da . Multiletramentos na escola: uma entrevista com Roxane Rojo. Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, v. 8, p. e199822, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.31417/educitec.v8.1998. Acesso em: 22 out. 2025.

SANTOS, A. S. O processo de escrituração do gênero curta-metragem como ferramenta de desenvolvimento da consciência crítica. 2021. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2021.

SARDINHA, P. M. M. Letramento crítico: uma abordagem crítico-social dos textos. Revista Linguagem e Cidadania, Santa Maria, v. 20, p. 1–17, jan.–dez. 2018. DOI: https://doi.org/10.5902/1516849232421. Acesso em: 16 ago. 2025.

Published

2025-12-06

How to Cite

LIMA, Suelen Maria de Moura Barros; SILVA, Janaína Muniz da; ARAÚJO, Antônia Dilamar. Curta-metragem: uma proposta de abordagem dos multiletramentos e do letramento multimodal crítico no ensino de língua portuguesa. Diálogo das Letras, [S. l.], v. 14, p. e02531, 2025. DOI: 10.22297/2316-17952025v14e02531. Disponível em: https://homologacaoperiodicos.apps.uern.br/index.php/DDL/article/view/7424. Acesso em: 6 dec. 2025.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.