A importância da interlocução constitutiva de sujeitos estudantes de 6° ano na indissociabilidade entre língua e literatura
DOI:
https://doi.org/10.22297/2316-17952025v14e02522Keywords:
Interlocução. Ensino e aprendizagem de língua portuguesa. Indissociabilidade entre língua e literatura.Abstract
This article presents the process and the outcomes of a research developed within the Master's Program in Language Studies, conducted in the state of Santa Catarina. The objective is to reflect on the importance of the constitutive dialogue of 6th-grade student subjects regarding the inseparability between language and literature. We base ourselves theoretically on Bakhtin, Volóchinov, and their Circle of studies (1999, 2017, 2020) concerning the philosophy of language, and on authors such as Geraldi (1997, 2010, 2012) and Giovani (2021, 2024) regarding the teaching and learning of Portuguese. The methodological choices revolve around action research (Thiollent, 1986) and Ginzburg's (1986) evidential paradigm, combined with Bakhtinian comparison (Giovani, 2017). The evidential analysis highlights the process of dialogue mediated by the teacher with the literary work produced by contemporary authors José Roberto Torero and Marcus Aurelius Pimenta, who in the collection Fábrica de Fábulas presents a reinterpretation of the classics of world literature. The process of dialogue is crowned by the exchange of letters between students and the authors of the literature being studied, which leads us to believe that the school, investing in dialogue, will build a path to language mastery aimed at the humanization of individuals, a contribution with a peculiar cultural inclination of literary production, whose meaning is engagement in freedom.
Downloads
References
BAKHTIN, M. M. Estética da criação verbal. 6. ed. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2011.
BAKHTIN, M. M. Para uma filosofia do ato responsável. 3. ed. Tradução de Valdemir Miotello e Carlos Alberto Faraco. São Carlos: Pedro & João Editores, 2020.
BORTOLOTTO, N. A interlocução na sala de aula. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
BORTOLOTTO, N.; GIOVANI, F. Texto e alfabetização: espaços da compreensão respondente entre mestra e discípulo. In: GIOVANI, F. (org.). O texto na alfabetização. Campinas: Pontes Editores, 2024. p. 45-62.
BRITTO, L. P. L. A escola: o grande interlocutor. In: GERALDI, J. W. (org.). O texto na sala de aula. São Paulo: Anglo, 2012. p. 118-121.
CANDIDO, A. O direito à literatura. In: CANDIDO, A. Vários escritos. 4. ed. São Paulo: Duas Cidades; Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2004. p. 169-191.
CHIAPPINI, L. Gramática e literatura: desencontros e esperanças. In: GERALDI, J. W. (org.). O texto na sala de aula. São Paulo: Ática, 2004. p. 17-24.
GERALDI, J. W. (org.). O texto na sala de aula. São Paulo: Anglo, 2012.
GERALDI, J. W. A aula como acontecimento. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.
GERALDI, J. W. Portos de passagem. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
GINZBURG, C. Sinais: raízes de um paradigma indiciário. In: GINZBURG, C. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. Tradução de Frederico Carotti. São Paulo: Companhia das Letras, 1989. p. 143-179.
GIOVANI, F. O cotejo como uma marca de estilo. In: GRUPO DE ESTUDOS DOS GÊNEROS DO DISCURSO (GEGE-UFSCAR). Palavras e contrapalavras: entendendo o cotejo como proposta metodológica. São Carlos: Pedro & João Editores, 2017. p. 17-24.
GIOVANI, F.; REYES, C. R.; GARCIA, C. B. Em busca do dado singular: a micro história de um estilo. Diálogo das Letras, v. 9, p. e02025, 2020. DOI: https://doi.org/10.22297/2316-17952020v09e02025. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/DDL/article/view/2693. Acesso em: 4 out. 2025.
GIOVANI, F. A prática de análise linguística/semiótica nos anos iniciais: no entrelaçar com a experiência literária. In: PEREIRA, R. A.; RODRIGUES, R. H.; COSTA-HÜBES, T. C. da (org.). Prática de análise linguística/semiótica (PAL/S) nas aulas de língua portuguesa: entre a tradição e a mudança. São Carlos: Pedro & João Editores, 2024. p. 87-104.
GIOVANI, F.; MACHADO, A. L.; OLIVEIRA, L. G. No meio do caminho tinha uma pandemia: alfabetização, letramento e a formação do leitor literário por meio do projeto Ananse. Revista Sobretudo, v. 1, n. 2, p. 45-59, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/sobretudo. Acesso em: 6 out. 2025.
MACHADO, A. M. Contos de fadas: de Perrault, Grimm, Andersen & outros. Apresentação de Ana Maria Machado; tradução de Maria Luiza X. de A. Borges. Rio de Janeiro: Zahar, 2010.
OSAKABE, H. Linguagem e educação. In: MARTINS, M. H. (org.). Questões de linguagem. 5. ed. São Paulo: Contexto, 1996. p. 7-20.
PONZIO, A. Procurando uma palavra outra. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.
POSSENTI, S. Sobre o ensino de português na escola. In: GERALDI, J. W. (org.). O texto na sala de aula. São Paulo: Ática, 2004. p. 32-38.
SILVEIRA, E. P. Língua e literatura: a importância da interlocução na constituição de sujeitos estudantes do 6º ano. 2025. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras – PROFLETRAS) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2025.
THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1986.
THIOLLENT, M. Prefácio. In: GIOVANI, F. (org.). Metodologias de pesquisa do PROFLETRAS em perspectiva. São Paulo: Pimenta Cultural, 2022. p. 9-11.
TORERO, J. R.; PIMENTA, M. A. 33 porquinhos. São Paulo: Companhia das Letrinhas, 2016.
TORERO, J. R.; PIMENTA, M. A. As belas adormecidas (e algumas acordadas). São Paulo: Companhia das Letrinhas, 2016.
TORERO, J. R.; PIMENTA, M. A. As roupas novas dos reis. São Paulo: Companhia das Letrinhas, 2016.
TORERO, J. R.; PIMENTA, M. A. Branca de Neve e as sete versões. São Paulo: Companhia das Letrinhas, 2016.
TORERO, J. R.; PIMENTA, M. A. Chapeuzinhos coloridos. São Paulo: Companhia das Letrinhas, 2016.
TORERO, J. R.; PIMENTA, M. A. João e os dez pés de feijão. São Paulo: Companhia das Letrinhas, 2016.
TORERO, J. R.; PIMENTA, M. A. Joões e Marias. São Paulo: Companhia das Letrinhas, 2016.
TORERO, J. R.; PIMENTA, M. A. Os oito pares de sapatos da Cinderela. São Paulo: Companhia das Letrinhas, 2016.
VOLÓCHINOV, V. N. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução, notas e glossário de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. Ensaio introdutório de Sheila Grillo. São Paulo: Editora 34, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Eveline Pereira Silveira, Fabiana Giovani

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Diálogo das Letras não se responsabiliza por conceitos e opiniões emitidos pelos autores, tampouco manifesta, necessariamente, concordância com posições assumidas nos textos publicados. Além disso, os dados e a exatidão das referências citadas no trabalho são de inteira responsabilidade do(s) autor(es). Ao submeterem seus trabalhos, os autores concordam que os direitos autorais referentes a cada texto estão sendo cedidos para a revista Diálogo das Letras; ainda concordam que assumem as responsabilidades legais relativas às informações emitidas.








