A importância da interlocução constitutiva de sujeitos estudantes de 6° ano na indissociabilidade entre língua e literatura

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22297/2316-17952025v14e02522

Keywords:

Interlocução. Ensino e aprendizagem de língua portuguesa. Indissociabilidade entre língua e literatura.

Abstract

This article presents the process and the outcomes of a research developed within the Master's Program in Language Studies, conducted in the state of Santa Catarina. The objective is to reflect on the importance of the constitutive dialogue of 6th-grade student subjects regarding the inseparability between language and literature. We base ourselves theoretically on Bakhtin, Volóchinov, and their Circle of studies (1999, 2017, 2020) concerning the philosophy of language, and on authors such as Geraldi (1997, 2010, 2012) and Giovani (2021, 2024) regarding the teaching and learning of Portuguese. The methodological choices revolve around action research (Thiollent, 1986) and Ginzburg's (1986) evidential paradigm, combined with Bakhtinian comparison (Giovani, 2017). The evidential analysis highlights the process of dialogue mediated by the teacher with the literary work produced by contemporary authors José Roberto Torero and Marcus Aurelius Pimenta, who in the collection Fábrica de Fábulas presents a reinterpretation of the classics of world literature. The process of dialogue is crowned by the exchange of letters between students and the authors of the literature being studied, which leads us to believe that the school, investing in dialogue, will build a path to language mastery aimed at the humanization of individuals, a contribution with a peculiar cultural inclination of literary production, whose meaning is engagement in freedom.

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Author Biographies

Eveline Pereira Silveira, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Mestre em Linguística pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Professora da Secretaria de Estado da Educação de Santa Catarina. Integrante do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Alfabetização e Ensino da Língua Portuguesa (NEPALP - UFSC).

Fabiana Giovani , Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Doutora em Linguística e Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Professora da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), vinculada ao Programa de Mestrado Profissional em Letras (PROFLETRAS) e ao Programa de Pós-Graduação em Linguística (PPGLin).  Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Alfabetização e Ensino da Língua Portuguesa (NEPALP) e do Grupo de Estudos Bakhtinianos do Pampa (GEBAP). Pesquisadora do Grupo de Pesquisa de Alfabetização no Brasil (GRUPA) e do Núcleo de Estudos em Linguística Aplicada (NELA).

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Published

2025-10-28

How to Cite

SILVEIRA, Eveline Pereira; GIOVANI , Fabiana. A importância da interlocução constitutiva de sujeitos estudantes de 6° ano na indissociabilidade entre língua e literatura. Diálogo das Letras, [S. l.], v. 14, p. e02522, 2025. DOI: 10.22297/2316-17952025v14e02522. Disponível em: https://homologacaoperiodicos.apps.uern.br/index.php/DDL/article/view/7405. Acesso em: 6 dec. 2025.

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