O trabalho com os gêneros digitais na BNCC: reflexões acerca da verticalização e homogeneidade no ensino

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22297/2316-17952025v14e02505

Keywords:

BNCC, Gêneros digitais, Homogeneidade no ensino

Abstract

Starting in the 1990s, official documents emerged following a neoliberal trend and aiming to implement new perspectives on pedagogical practices, which did not necessarily take into account the realities and possibilities of our schools. Within this same perspective, the Base Nacional Comum Curricular (BNCC) — Brazil’s official educational framework — was approved in 2018 amid a turbulent political and ideological context, promoting the standardization of basic education. In this regard, one of the main issues surrounding the document concerns how the BNCC seeks to integrate the technological sphere into education, specifically in the teaching of Portuguese language. Through a qualitative research approach, this study aims to reflect on and critically analyze how digital genres are addressed in the BNCC, focusing on the final years of elementary education. It also aims to clarify the potential consequences for mother tongue teaching arising from this approach within the school context. For this purpose, we draw on the theoretical framework of Marcuschi (2003, 2004, 2008) regarding textual and digital genres. Additionally, the analyses are grounded in the contributions of Apple (2011), Fabiano (2016), Geraldi (2016), Guimarães (2022), and Orlandi (1987a; 1987b; 1987c; 2020). Finally, the study critiques the excessive inclusion of digital genres in the document, the tendency toward homogenized teaching, and the focus on writing as a product rather than a process, where students are expected to memorize and reproduce structural models. 

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Author Biographies

Álvaro Lopes Silva da Rocha, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Mestrando pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem (PPgEL/UFRN), especialista em Fundamentos Linguísticos para o Ensino da Leitura e da Escrita e licenciado em Letras Língua Portuguesa e Literaturas pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Membro do Grupo de Pesquisa em Estudos do Texto e do Discurso (GETED).

Melina Nascimento Gomes , Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem (PPgEL/UFRN), especialista em Fundamentos Linguísticos para o Ensino da Leitura e da Escrita e licenciada em Letras Língua Portuguesa e Literaturas pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Membro do Grupo de Pesquisa em Estudos do Texto e do Discurso (GETED).

Valnecy Oliveira Corrêa Santos , Universidade Federal do Maranhão (UFMA)

Docente da Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Doutora em Estudos da Linguagem pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre o Sujeito e suas práticas de Leitura e Escritura (GESLE) e membro do Grupo de Pesquisa em Estudos do Texto e do Discurso (GETED).

Sulemi Fabiano Campos, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Docente da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Doutora em Linguística e Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Líder do Grupo de Pesquisa em Línguas Angolanas no Contexto Escolar (LAnCE) e do Grupo de Pesquisa em Estudos do Texto e do Discurso (GETED).

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Published

2025-07-08

How to Cite

ROCHA, Álvaro Lopes Silva da; GOMES , Melina Nascimento; SANTOS , Valnecy Oliveira Corrêa; CAMPOS, Sulemi Fabiano. O trabalho com os gêneros digitais na BNCC: reflexões acerca da verticalização e homogeneidade no ensino. Diálogo das Letras, [S. l.], v. 14, p. e02505, 2025. DOI: 10.22297/2316-17952025v14e02505. Disponível em: https://homologacaoperiodicos.apps.uern.br/index.php/DDL/article/view/6965. Acesso em: 7 oct. 2025.

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