Assédio escolar e desigualdade de gênero: uma análise de discurso crítica de postagens com a hashtag #exposedfortal
DOI:
https://doi.org/10.22297/2316-17952025v14e02501Keywords:
Critical Discourse Analysis., #ExposedFortal., Educational and School Inequalities.Abstract
Sexual harassment in schools undermines girls' educational development and reinforces gender inequalities. Despite initiatives to combat derogatory representations of women, misogynistic discourses remain prevalent, particularly in digital media. To investigate this issue, we adopted a qualitative approach, analyzing posts with the hashtag #exposedfortal on Instagram, collected between June 21 and 27, 2020. This movement brought together victims who reported harassment and the unauthorized dissemination of intimate images, leading to investigations and legal actions. The analysis revealed that harassment is embedded in a social structure that legitimizes gender inequalities and normalizes violence against women. Machista discourse conceals these practices, leaving victims vulnerable and without adequate support. Despite professional efforts to challenge these representations, misogynistic narratives persist, especially in digital environments. The analyzed narratives highlight the (non)assumption of enunciative responsibility and the presence of illocutionary acts that reinforce gender stereotypes. We emphasize the urgency of implementing effective policies to promote gender equality in schools, including critical educational programs and institutional measures to properly address harassment reports. Moreover, raising societal awareness about the impact of harassment on education and the perpetuation of inequality is crucial. Only an integrated approach involving educators, students, families, and society can effectively combat school harassment and foster a culture of respect and equity. We hope this study contributes to combating machismo and the devaluation of women by encouraging critical reflection and transformative action.
Keywords: Critical Discourse Analysis. #ExposedFortal. Educational and School Inequalities
Downloads
References
ALMEIDA, S. S. de. Essa violência mal-dita. In: ALMEIDA, S. S. de. (Org.) Violência de gênero e políticas públicas. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2007. p. 23-41.
ARAÚJO, J. Necroalgoritmização: notas para definir o racismo algorítmico. Campinas: SP: Mercado de Letras, 2025 (no prelo).
ARAÚJO, J. Racismo algorítmico e microagressões nas redes sociais. Domínios de Lingu@gem, v. 18, p. e1849, 2024. DOI: https://doi.org/10.14393/DLv18a2024-49. Acesso em: 10 out. 2024. DOI: https://doi.org/10.14393/DLv18a2024-49
ARAÚJO, J. e ARAÚJO, J. Racismo algorítmico e inteligência artificial: uma análise crítica multimodal. Revista Linguagem em Foco, v. 16, n. 2, p. 89-109, 2024. DOI: https://doi.org/10.46230/lef.v16i2.13108. Acesso em: 09 out. 2024. DOI: https://doi.org/10.46230/lef.v16i2.13108
BARRETO, L. Discursos de ódio contra negros nas redes sociais. Rio de Janeiro: Pallas, 2023. DOI: https://doi.org/10.48075/rt.v18i43.28363
BEAUVOIR, S. de. O segundo sexo: fatos e mitos. Tradução de Sérgio Milliet. São Paulo: Difusão Europeia do Livro, 1960. (Publicado originalmente em 1949).
BENTO, A. L. Análise de discurso crítica, poder e construção de identidades. Revista Fórum Identidades, v.13, p. 261-276. 2013. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/forumidentidades/article/view/1717. Acesso em: 2 fev. 2025.
BONFIM, F. G. Declínio viril e o ódio ao feminino: entre história, política e psicanálise. Revista Periódicus, v. 1, n. 13, p. 9-24, 2020. DOI: https://doi.org/10.9771/peri.v1i13.35256. Acesso em: 27 ago. 2024. DOI: https://doi.org/10.9771/peri.v1i13.35256
COSTA, R. P. C. A construção discursiva da identidade feminina: uma análise dos relatos revelados a partir do movimento da hashtag #exposedfortal. 2024. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2024.
CUNHA, B. M. da. Violência contra a mulher, direito e patriarcado: perspectivas de combate à violência de gênero. 2014. Disponível em: https://direito.ufpr.br/portal/wp-content/uploads/2014/12/Artigo-Bárbara-Cunha-classificado-em-7º-lugar.pdf. Acesso em: 14 out. 2024.
DE SILVA, A. Hate speech against women: addressing a democratic crisis. Governing During Crises Policy Brief. v. 15, p. 2-14, 2021. Disponível em: https://static1.squarespace.com/static/5abb53e6372b9691939ac577/t/6135b401f1416e7c12a9b7ce/1630909451951/GDC+Policy+Brief+15_Women+Hate+Speech_final+%5B07.09.21%5D.pdf. Acesso em: 2 fev. 2025.
EAGLETON, T. Ideologia: uma introdução. São Paulo: Editora UNESP, 1997.
FAIRCLOUGH, N. Analyzing discourse: textual analysis for social research. London: Routledge, 2003. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203697078
FAIRCLOUGH, N. Language and Power. 2ª ed., Harlow: Longman, 2001.
FAIRCLOUGH, N. Media discourse. Nova Iorque: Edward Arnold, 1995.
FAIRCLOUGH, Norman. Language and Power. London: Longman, 1989.
IRANZO-CABRERA, M. et al. Journalists’ ethical responsibility: tackling hate speech against women politicians in social media through natural language processing techniques. Social Science Computer Review, p. 1–19, 2024, Disponível: http://hdl.handle.net/10251/210287. Acesso em: 15 set. 2024. DOI: https://doi.org/10.1177/08944393241269417
JUNQUEIRA, R. D. Homofobia nas escolas: um problema de todos. In: Diversidade Sexual na Educação: problematizações sobre a homofobia nas escolas. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, UNESCO. 2009
LIMA, F. F; BASTOS, L. C. Entre a análise crítica do discurso e a análise da narrativa: gênero e desigualdades sociais. Cadernos de Linguagem e Sociedade, v.21, p.181-202. 2020. DOI: https://doi.org/10.26512/les.v21i2.26581. Acesso em: 27 ago. 2024. DOI: https://doi.org/10.26512/les.v21i2.26581
LIMA, F. F. Uma longa história de exclusão social: a representação discursiva da pobreza no noticiário do jornalismo impresso paulista. Entretextos, v. 20, n. 1, p. 113–142, 2020. DOI: https://doi.org/10.5433/1519-5392.2020v20n1p113. Acesso em: 27 ago. 2024. DOI: https://doi.org/10.5433/1519-5392.2020v20n1p113
LOURO, G. L (Org.) O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.
LOURO, G. L. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 16. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
LUIZ, F. A. de S. Silenciamento da violência contra a mulher: relatos e resistência na escola. (Mestrado em Linguística) – Universidade de Brasília, Brasília, 2021.
MACEDO, L. B. Enegrecendo os estudos críticos discursivos: contribuições epistemológicas afroperspectivistas para o campo da Análise Crítica do Discurso no Brasil. Trab. Ling. Aplic. v. 61, p. 251-264, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/010318139561411520210310. Acesso em: 27 ago. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/010318139561411520210310
MAGALHÃES, I. Introdução: a análise de discurso crítica. DELTA, v. 21, p.1-9, 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-44502005000300002. Acesso em: 27 ago. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-44502005000300002
MARCOS, P. S. M. P. Comunicação contra-hegemônica com perspectiva emancipatória: experiências argentinas e brasileiras no século XXI. 2021. Tese (Doutorado em Integração da América Latina) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2021.
MENEZES, M. P. A discriminação de gênero na escola. Revista Fórum Identidades, v. 10, n. 10, p. 127–138, 2011. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/forumidentidades/article/view/1710. Acesso em: 27 ago. 2024.
PAIVA, V. L. M. de O. e. Manual de pesquisa em estudos linguísticos. São Paulo: Parábola, 2019.
BRAGANÇA, C.; GUEDES, O. S. As conquistas do movimento feminista como expressão do protagonismo social das mulheres. In: SIMPÓSIO SOBRE ESTUDOS DE GÊNERO E POLÍTICAS PÚBLICAS, 1., 2010, Londrina. Anais [...] Londrina: Universidade Estadual de Londrina, 2010. Disponível em: https://www.uel.br/eventos/gpp/pages/arquivos/1.ClaudiaBraganca.pdf. Acesso em: 17 abr. 2025.
SEGATO, R. L. Las estructuras elementales de la violencia. Buenos Aires: Prometeo; Universidad Nacional de Quilmes, 2003.
SILVA, C. G. da et al. Dimensões do assédio na escola: diálogos sobre gênero com jovens estudantes de ensino médio de São Paulo/Brasil. Interface, v. 27, p. 1–15, 2023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/RCWrBfNFyn5st3DW7MW8FVq/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 17 abr. 2025. DOI: https://doi.org/10.1590/interface.210649
THOMPSON, J. B. Ideology and modern culture: critical social theory in the era of mass communication. Cambridge: Polity Press, 1990. DOI: https://doi.org/10.1515/9781503621886
VAN DIJK, T. A. Discurso e poder. São Paulo: Contexto, 2008.
WILLIANS, R. Marxismo e literatura. Rio de Janeiro: Zahar, 1979.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Diálogo das Letras

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Diálogo das Letras não se responsabiliza por conceitos e opiniões emitidos pelos autores, tampouco manifesta, necessariamente, concordância com posições assumidas nos textos publicados. Além disso, os dados e a exatidão das referências citadas no trabalho são de inteira responsabilidade do(s) autor(es). Ao submeterem seus trabalhos, os autores concordam que os direitos autorais referentes a cada texto estão sendo cedidos para a revista Diálogo das Letras; ainda concordam que assumem as responsabilidades legais relativas às informações emitidas.