Hiperconto e o ensino de literatura digital: uma abordagem metodológica para o Ensino Fundamental II

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22297/2316-17952022v11e02214

Keywords:

Literatura Digital. Hiperconto. Método Recepcional.

Abstract

Digital Literature is moved by the engines of contemporary culture, made on the computer screen and usually read on a digital support; it concerns an interactive reading which connects with multiple digital resources. The present research aims to verify the reception of eighth grade elementary students, in what concerns the fruition of the Digital Literature reading, more specifically about the suspense hyperstory Um Estudo em Vermelho, by Marcelo Spalding. In order to do so, as theoretical support, the studies of Hayles (2009), and its tail Kirchof (2016) were mainly used, in order to understand the functioning and contributions of Digital Literature to teaching. Thus, the study occurred through a research-action, which methodological approach is based on the Reception Method, by Bordini and Aguiar (1988), the data analyzed were collected through questionnaires applied from the beginning to the end of the workshop, which were studied in a qualitative and quantitative way. As a result, the importance of readers’ development is reinforced, along with the notion that digital literature, mainly the hyperstory, appeals to students, and transforms reading into an inviting and pleasant activity

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cláudia Souza Ribeiro, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Graduada em Letras Português, pela Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR. Mestranda em Letras - Estudos Literários, pela Universidade Estadual de Maringá - UEM. Participou como bolsista dos Programas PIBID e Residência Pedagógica, desenvolve pesquisa na área de ensino de literatura.

Rosimeiri Darc Cardoso, Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR)

Docente da Universidade Estadual do Paraná-UNESPAR, Campus de Apucarana-PR. Doutora em Letras pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP/Assis-SP).

References

AZEVEDO, R. Formação de leitores e razões para a literatura. In: SOUZA, R. J. (org.). Caminhos para a formação de leitores. São Paulo: Difusão Cultural do Livro, 2004. p. 37-47.

BORDINI, M. da G.; AGUIAR, V. T. Literatura: a formação do leitor (alternativas metodológicas). Porto Alegre: Mercado Aberto, 1988.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_09out_site.pdf. Acesso em: 09 de outubro de 2020.

BRASIL, Secretaria do Estado da Educação do Paraná. Diretrizes Curriculares da Educação Básica de Língua Portuguesa. Curitiba: SEED, 2008.

CANDIDO, A. O direito à literatura. In: CANDIDO, A. Vários escritos. 5. ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2011.

CIAVOLELLA, B.; SANTOS, N.; A formação do leitor de literatura por meio de práticas de letramentos literários digitais. Revista Eletrônica Científica Inovação e Tecnologia, v. 8, n .17, e-4811, 2017

HAYLES, K. Literatura Eeletrônica: novos horizontes para o literário. Tradução de Luciana Lhullier e Ricardo Moura Buchweitz. São Paulo: Global, 2009.

KIRCHOF, E. R. Como ler os textos literários na era da cultura digital? Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, n. 47, p. 203-228, 2016.

LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.

MAGALHÃES, H. G. D.; RANKE, M. da C. de J. Breves considerações sobre fruição literária na escola. Entreletras, n. 3, p. 47-61, set, 2011.

PERFEITO, A. M. Concepções de Linguagem, Teorias Subjacentes e Ensino de Língua Portuguesa. In: RITTER, L. C. R.; SANTOS, A. R. (org.). Concepções de linguagem e ensino de língua portuguesa. Coleção Formação de Professores EAD, n. 18. Maringá: Eduem, 2005. p. 27- 79.

ROJO, R. Letramento e capacidades de leitura para a cidadania. São Paulo: CenP, 2004.

ROJO, R. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Pulo: Parábola Editorial, 2009.

SOUZA, J. B. SCHLINDWEIN, A. F. Os desafios da formação do leitor contemporâneo e a literatura digital. Revista Leia Escola, v. 18, n. 2, p. 83-102, 2018.

SPALDING, M. Um estudo em vermelho. [s.l., s.n.], 2009. Disponível em: http://www.literaturadigital.com.br/estudoemvermelho/ Acesso: 27 jul. 2020.

SPALDING, M. O hiperconto. [s.l., s.n.], 2009. Disponível em: http://www.hiperconto.com.br/?pg=2591 Acesso em: 19 jan. 2021.

SPALDING, M. Movimento literatura digital. [s.l., s.n.], 2009. Disponível em: http://www.literaturadigital.com.br/ Acesso em: 19 jan. 2021.

Published

2022-11-08

How to Cite

RIBEIRO, Cláudia Souza; CARDOSO, Rosimeiri Darc. Hiperconto e o ensino de literatura digital: uma abordagem metodológica para o Ensino Fundamental II. Diálogo das Letras, [S. l.], v. 11, p. e02214, 2022. DOI: 10.22297/2316-17952022v11e02214. Disponível em: https://homologacaoperiodicos.apps.uern.br/index.php/DDL/article/view/3982. Acesso em: 28 jun. 2025.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.