Science, dystopia and terror:

an analysis of the young scientist's trajectory in frankenstein or the modern prometheus (1818) by Mary Shelley

Authors

  • Ludymylla Lucena IFPA

DOI:

https://doi.org/10.25244/1984-5561.2024.6211

Keywords:

Ciência, Técnica, Utopia, Distopia, Ficção

Abstract

Taking Mary Shelley's work Frankenstein or Modern Prometheus (1818) as its object of analysis, the objective of this article is to explore the complex relationship between science, technology, industry and society through the trajectory of enchantment and disenchantment of the young scientist Victor Frankenstein. It is about drawing a parallel between the utopian and techno-scientific optimism of modernity and the dystopian pessimism of modern science fiction literature. In this context, modern science fiction literature plays an important role. By being able to create hypothetical and imaginary scenarios, the dystopian narrative problematizes the scientific and technological advancement of each era, encouraging us to compose a critical and ethical reflection on the present.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ludymylla Lucena, IFPA

Graduada em Filosofia pela Universidade Estadual do Ceará, mestre em Estética e Filosofia da Arte pela Universidade Federal de Ouro Preto, doutora em Artes pela Universidade Federal do Pará e professora de Filosofia no Instituto Federal do Pará - Campus Bragança.

References

ALMEIDA, Rogério de. O mito de Frankenstein no cinema. In: ARAÚJO, Alberto. Felipe.; ALMEIDA, Rogério de.; BECCARI, Marcos. (org.). O mito de Frankenstein: imaginário & educação. São Paulo: Feusp, 2018. p. 158-174.

BORGES, Luís Adriano. Distopias e o Transumanismo. ARTEFILOSOFIA, 30 (2021), p. 47-66.

FIKER, Raul. Ficção científica: Ficção, Ciência ou uma épica da época? Porto Alegre: L&PM Editores Ltda, 1985.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Rio de Janeiro: Vozes, 2014.

GUIMARÃES, Armando; ARAÚJO, Alberto. Felipe. O Monstro de Frankenstein: Uma Leitura Educacional. In: ARAÚJO, Alberto. Felipe.; ALMEIDA, Rogério de.; BECCARI, Marcos. (org.). O mito de Frankenstein: imaginário & educação. São Paulo: Feusp, 2018. p. 114-135.

GUIMARÃES, Paula Alexandra. “Like an inspired and desperate alchymist”: ler/ser Frankenstein no cruzamento das ciências e das humanidades. In: ARAÚJO, Alberto. Felipe.; ALMEIDA, Rogério de.; BECCARI, Marcos. (org.). O mito de Frankenstein: imaginário & educação. São Paulo: Feusp, 2018. p. 175-197.

JONAS, Hans. O princípio responsabilidade: ensaio de uma ética para a civilização tecnológica. Rio de Janeiro: Contraponto: Ed PUC-Rio, 2006.

KOCHE, José Carlos; VEIGA, Itamar Soares. Ética, Ciência e Técnica. In: TORRES, João Carlos Brum. Manual de Ética: Questões de ética teórica e aplicada. Petrópolis: Vozes, 2014.

MENEZES, Philadelpho. A crise do passado: modernidade. vanguarda. metamodernidade. São Paulo: Experimento, 1994.

MORE, Thomas. A Utopia. 1a ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.

SHELLEY, Mary. Frankenstein. Rio de Janeiro: Darkside Books, 2017.

SONTAG, Susan. Contra a Interpretação: e outros ensaios. São Paulo: Companhia das letras, 2020.

Published

2025-01-02

How to Cite

LUCENA, Ludymylla. Science, dystopia and terror: : an analysis of the young scientist’s trajectory in frankenstein or the modern prometheus (1818) by Mary Shelley. Trilhas Filosóficas, [S. l.], v. 17, n. 1, p. 129–141, 2025. DOI: 10.25244/1984-5561.2024.6211. Disponível em: https://homologacaoperiodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/6211. Acesso em: 6 dec. 2025.

Issue

Section

DOSSIÊ FILOSOFIA E LITERATURA (v.17, n.1, 2024)