Olhar fotográfico e subjetividade:

a injunção dos códigos na produção de significados

Authors

  • Ondina Pena Pereira Universidade Católica de Brasí­lia

Keywords:

Olhar fotográfico, Subjetividade moderna, Códigos

Abstract

Contemporary life in the Western world, in almost all spheres, was invaded by a profusion of visual images, which grasp – by virtue of naturalization, in our culture, photographic code – as if they were faithful reproductions of reality, regardless interpretation. This means that in modern Western culture, certain meanings, certain codes are naturalized about to become real. It is investigated in this essay some connections between the naturalization of the photographic code and the constitution of subjectivity. For both, there will be a genealogy of imaging techniques, ie, we seek to establish the conceptual network and power relations (Foucault) that make it possible to identify the Alberti"™s perspective with the natural look.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ondina Pena Pereira, Universidade Católica de Brasí­lia

Doutora em Antropologia pela Universidade de Brasí­lia (UnB) e professora do Mestrado em Psicologia da Universidade Católica de Brasí­lia.

References

ALBERTI, L. B. Da pintura. Campinas: UNICAMP, 1992.
BARTHES, R. La chambre claire. Paris: Gallimard; Seuil, 1980.
BAUDRILLARD, J. L"™échange symbolique et la mort. Paris: Gallimard, 1976.
BAUDRILLARD, J. De la séduction: l"™horizon sacré des apparences. Paris: Galilée, 1979.
BAUDRILLARD, J. Les stratégies fatales. Paris: Grasset, 1983.
BAUDRILLARD, J. L"™autre par lui-même. Paris: Galilée, 1987.
CALVINO, I. Os amores difí­ceis. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.
FOUCAULT, M. Les mots et les choses. Paris: Gallimard, 1966.
FLUSSER, V. Filosofia da caixa preta. São Paulo: Hucitec, l985.
MACHADO, A. A ilusão especular. São Paulo: Brasiliense, l984.
MACHADO, A. Máquina e imaginário. São Paulo: USP, l993.
MERLEAU-PONTY, M. A linguagem indireta e as vozes do silêncio. São Paulo: Abril Cultural, 1980a. (Coleção Os Pensadores).
MERLEAU-PONTY, M. O olho e o espí­rito. São Paulo: Abril Cultural, 1980b. (Coleção Os Pensadores).
MERLEAU-PONTY, M. A dúvida de Cézanne. São Paulo: Abril Cultural, 1980c. (Coleção Os Pensadores).
MOSCOVICI, S. Attitudes and opinions. Annual Review of Psychology, n. 14, 1963, p. 231-260.
NIETZSCHE, F. W. Sobre verdade e mentira no sentido extra-moral. In: NIETZSCHE, F. W. Obras incompletas. São Paulo: Abril Cultural, 1983. (Coleção Os Pensadores).
NUNES, B. Introdução à filosofia da arte. São Paulo: Ática, 1991.
WORTH, S.; ADAIR, J. Through Navajo eyes. Bloomington: Indiana University Press, 1972.

Published

2020-05-07

How to Cite

PEREIRA, Ondina Pena. Olhar fotográfico e subjetividade:: a injunção dos códigos na produção de significados. Trilhas Filosóficas, [S. l.], v. 3, n. 1, p. 114–124, 2020. Disponível em: https://homologacaoperiodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/1753. Acesso em: 6 dec. 2025.

Issue

Section

FLUXO CONTíNUO

Most read articles by the same author(s)