Práxis pedagógica na filosofia de paulo freire:

um estudo dos estádios da consciência

Authors

  • Wilson Correia UNICAMP
  • Cláudia Bonfim UNICAMP

Keywords:

Paulo Freire, Conscience, Education

Abstract

The present article assumes as subject the study of the direction of the praxis pedagogical in Pablo Freire and it makes it by means of the inquiry of the direction of the levels of conscience and brief exposition on the trajectory freireana bibliographical-professional. The study it follows the rules of the bibliographical research and if it abides by the analytical and synthetic reading of specialized literature. Objective to evidence that, currently, the task of the professor and the teacher would have to consist of developing one practical professor whom it aims at to the reach of the critical conscience on the part of the same apprenticees and itself. It concludes affirming that, in the assistance society as the Brazilian, practical politics directed toward the affirmation of the anti-criticism make with that the faculty be it a true challenge reason for which valley the penalty to undertake it.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Wilson Correia, UNICAMP

 Wilson Correia desenvolve pesquisa de doutoramento na UNICAMP. É mestre em Educação pela UFU. Cursou especialização em Psicopedagogia pela UFG. Graduou-se em Filosofia pela UCG. É professor universitário. É membro do Grupo de Pesquisa Paidéia, FE/UNICAMP. É autor de Saber Ensinar. São Paulo: EPU, 2006. Endereço eletrônico: wilfc2002@yahoo.com.br.

Cláudia Bonfim, UNICAMP

 Cláudia Bonfim desenvolve pesquisa de doutoramento em Educação na UNICAMP. É mestre em Educação pela FAFICOP. Cursou especialização em Metodologia e Didática do Ensino pela FAFICOP. É Licenciada em Ciências com habilitação em Biologia pela FAFICOP. É professora efetiva da rede municipal de Cornélio Procópio/PR, e professora da Pós-graduação Lato Sensu da FAFICOP. É membro do Grupo de Pesquisa Paidéia, FE/UNICAMP e Bolsista CAPES.

References

FREIRE, P. & ShOR, I. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. 7. ed., Rio de Janeiro: Paz e Terra. 1997.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 5. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1975.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários í prática educativa. 7. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 1997.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 3. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 1978.

FREIRE, P. À sombra desta mangueira. São Paulo: Olho d"™ígua, 1995.

GADOTTI, M. Convite í leitura de Paulo Freire. São Paulo: Scipione 1989.

OLIVEIRA, A. S. de. Estágios da consciência segundo Paulo Freire. In: Educação: redes que capturam caminhos que se abrem. Vitória, ES: EDUFES, 1996, p. 35-48.

RENGEL. M. Representações e reflexões sobre o "bom professor". 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2004. SAVIANI, D. Personalidades lembram o educador [Paulo Freire]. Revista Nova Escola Online. Disponí­vel em: <http://novaescola.abril.com.br/especiais/paulo_freire/paulo_ feire3.htm>. Acesso em: 15.10.2007.

Published

2020-04-11

How to Cite

CORREIA, Wilson; BONFIM, Cláudia. Práxis pedagógica na filosofia de paulo freire: : um estudo dos estádios da consciência . Trilhas Filosóficas, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 55–66, 2020. Disponível em: https://homologacaoperiodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/1539. Acesso em: 6 dec. 2025.

Issue

Section

FLUXO CONTíNUO