O USO DE INFOGRAFIAS EM PROVAS DE LÍNGUA PORTUGUESA DO ENEM

UMA ANÁLISE MULTIMODAL

Authors

  • Haylanne Clésia Pereira Daxo Universidade Regional do Cariri
  • Larisse Carvalho de Oliveira Universidade Regional do Cariri

Keywords:

Infographics; Multimodality; Multiliteracy.

Abstract

This work relies on bibliographic-descriptive research (Gil, 2008), with qualitative and interpretative features. The data used in this research were collected through the analysis of infographics taken from the tests of the National High School Exam of Portuguese Language tests, 2009-2021 editions. This paper aims to investigate how the wide occurrence of infographics in ENEM's Portuguese Language exams requires readers' visual and multimodal literacy skills and, more specifically, which multimodal aspects compose the infographic texts selected for ENEM; how infographics have evolved over the years of ENEM's application. With the analysis performed in the light of Kress and Van Leeuwen's Grammar of Visual Design (2021), it was possible to see that with each application of the Exame Nacional do Ensino Médio-ENEM, the infographic texts began to use more and more multimodal resources. This point calls attention to the need to develop visual and multimodal literacy skills in students during their training in basic education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Haylanne Clésia Pereira Daxo, Universidade Regional do Cariri

Graduanda em Letras Língua Portuguesa e Língua Inglesa e bolsista de iniciação científica. 

Larisse Carvalho de Oliveira, Universidade Regional do Cariri

Doutora e Mestra em Linguística pelo Programa de Pós-graduação em Linguística da Universidade Federal do Ceará - PPGLin/UFC. Possui graduação em Letras Português com habilitação em Inglês e suas respectivas literaturas pela mesma universidade (2013). 

References

BENTO, Joaanny Daniele do Lago Costa. Multiletramentos e multimodalidade nas provas do enem: muito além do texto verbal. Brasília/DF, 2017. Disponível em: https://repositorio.unb.br/bitstream/10482/31331/1/2017_JoannyDanieledoLagoCostaBento.pdf. Acesso em: 29 Nov. 2022.

BOTTENTUITT, João Batista Junior; LISBOA, Eliana Santana; COUTINHO, Clara Pereira. O infográfico e as suas potencialidades educacionais. Quaestio-Revista de Estudos em Educação, v. 13, n. 2, 2011. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/695. Acesso em: 11 de Novembro de 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. 2015.

CAZDEN, Courtney B. et al. Uma pedagogia dos multiletramentos. Desenhando futuros sociais. (Orgs.). Ana Elisa Ribeiro e Hércules Tolêdo Corrêa; Tradução: Adriana Alves Pinto et al. Belo Horizonte: LED, 2021. Disponível em: https://www.led.cefetmg.br/wp-content/uploads/sites/275/2021/10/Uma-pedagogia-dos-multiletramentos.pdf. Acesso em: 20 set. 2022.

COSCARELLI, Carla Viana; RIBEIRO, Ana Elisa. Leitura e produção de infográficos em aulas de língua materna. Linguagem em (Dis)curso, v. 22, p. 87-104, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1982-4017-220107-6821. Acesso em: 9 Nov. 2022.

DUARTE, Matheus Henrique; DIAS, Francieli Aparecida; FERREIRA, Helena Maria. Multimodalidade e multissemiose no processo de produção de sentido: uma análise da GDV. Simpósio Internacional de Educação a Distância - SIED e Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância – EnPED. Anais [...]. 2016. Disponível em: http://sistemas3.sead.ufscar.br/ojs/index.php/2016/article/viewFile/1713/868. Acesso em: 12 set. 2022.

GARROSSINI, Daniela Fávaro; MARANHÃ, Ana Carolina Kalume. Multimodalidade. In: Termos e ações didáticas sobre cultura escrita digital [recurso eletrônico]: nepced na escola / Mônica Daisy Vieira Araújo, Isabel Cristina Alves da Silva Frade, Ludymilla Moreira Morais (orgs.). Belo Horizonte: UFMG /FaE / Ceale / NEPCED, 2022.

GHIRARDI, Ana Luiza Ramazzina. Quando a imagem talha o escrito: letramento visual em curso de língua estrangeira. In: PHILIPPOV, Renata; HANNA, Vera Lúcia Harabagi (Orgs.). Saberes e conexão na universidade: Língua, Literatura e Cultura. Rio de Janeiro: Dialogarts, 2022, v. 1, p. 231-249.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2008.

KRESS, Gunther; LEEUWEN, Theo Van. Reading images: the grammar of visual design. 3. ed, [1996] 2021.

MAGALHÃES, Célia Elisa Alves de. Cartazes de filmes: um exercício de letramento visual. 2013. Disponível em: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/21811/21811.PDFXXvmi. Acesso em: 12 set. 2022.

MARTINS, Ricardo Tavares. Multiliteracies: Designing Social Futures” hoje. Revista Investigações, Recife, v.34, n.2, p.1-28, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/INV/index. Acesso em: 22 set. 2022.

MIRANDA, Alana Santana. Textos multimodais e o ensino de língua inglesa: o infográfico como recurso de letramento. Babel: Revista Eletrônica de Línguas e Literaturas Estrangeiras, v. 9, n. 2, p. 53-72, 2019.

NASCIMENTO, Rosemberg Gomes. Infográficos: conceitos, tipos e recursos semióticos. 2013. 172 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2013. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/bitstream/123456789/11283/1/Disserta%c3%a7%c3%a3o%20Rosemberg%20Gomes%20Nascimento.PDF. Acesso em: 19 dez. 2022.

PAIVA, Francis Arthuso. A leitura de gênero textual multimodal: a hipertextualidade do infográfico. In: Congresso Internacional da ABRALIN. Anais [...]. 2009. p. 3666-3674. Acesso em: 03 de jun. 2022. Disponível em: https://l1nq.com/TwxUd. Acesso em: 08 out. 2022.

PAIVA, Francis Arthuso; GOMES, Valdiene Aparecida. Proposta de matriz de produção de infográficos na escola: explorando a paisagem multimodal do canva. com. Revista do Sell, v. 10, n. 2, p. 01-26, 2021.

PAIVA, Francis Arthuso. Leitura de imagens em infográficos. In: COSCARELLI, Carla Viana (Org.). Tecnologias para aprender. São Paulo, SP: Parábola Editorial, 2016. p. 43-59. Disponível em: https://64342c0a72691bf9487b20c33209c90c.zero.govt.nz/index.php/les/article/view/10864. Acesso em: 03 jun. 2022.

RODRIGUES, Cláudia Ribeiro. Infografia como estratégia para ensino de leitura e escrita de textos multimodais. Revista Práticas de linguagem. v. 8, n. 1, 2018. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1q0eugzsOwctVOvECrCS53NN96sCz65ga/view. Acesso em: 08 out. 2022.

ROJO, Roxane. (Org.). Escol@ Conect@d@: os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola, 2013.

SILVINO, Flávia Felipe. Letramento visual. Texto Livre- Linguagem e Tecnologia, v. 7, n. 1, p. 167-170, 2014. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/5771/577163624016.pdf. Acesso em: 10 out. 2022.

VIEIRA, Agnaldo Rodrigues; LACERDA, Naziozênio Antonio. O letramento multimodal na compreensão do infográfico em aula de língua portuguesa no ensino médio. Anais [...] Colóquio sobre Gêneros & Textos - COGITE 2020. Disponível em: https://revistas.ufpi.br/index.php/ancogite/article/viewFile/11570/pdf. Acesso em: 10 nov. 2022.

Published

2025-11-14

How to Cite

DAXO, Haylanne Clésia Pereira; OLIVEIRA, Larisse Carvalho de. O USO DE INFOGRAFIAS EM PROVAS DE LÍNGUA PORTUGUESA DO ENEM: UMA ANÁLISE MULTIMODAL. COLINEARES, Mossoró, Brasil, v. 10, n. Único, p. 3–21, 2025. Disponível em: https://homologacaoperiodicos.apps.uern.br/index.php/RCOL/article/view/5495. Acesso em: 6 dec. 2025.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.