BETWEEN INSTITUTIONAL KNOWLEDGE AND EXPERIENCES IN CARTOGRAPHY IN THE CLASSROOM
DOI:
https://doi.org/10.26704/pgeo.v8i1.6336Keywords:
formação docente, vivências espaciais, Residência PedagógicaAbstract
This article aims to present the analyzes of the instituting knowledge in Cartography, critically constituted through the classroom experience provided by the Geography subproject within the scope of the Pedagogical Residency Program – PRP, offered by the Universidade Regional do Cariri – URCA. From the perspective of the Full-Time High School (EEMTI) Dona Maria Amélia Bezerra, located in the city of Juazeiro do Norte – CE, we will show the role of the experiences of being a teacher are immersed in the act of making approximations of the student's spatial experiences with school knowledge. In this way, from this case study, taking as methodological steps bibliographical survey, field study and data analysis, it was possible to observe that the experiences lived at school can be understood and seek ways to work on traumatic themes, such as Cartography. From these work practices, it is shown that the contribution to teacher training is to produce spaces for creativity and imagination in the profession of being a teacher in Geography.
Downloads
References
ARAÚJO, M. L. S. Na teoria, modernização; na prática, regressão: política educacional no governo Temer. Linhas Crí¬ticas, [S. l.], v. 27, p. e35696, 2021.
BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política. Ensaios sobre literatura e História da cultura. (Obras Escolhidas). São Paulo: Brasiliense, 1996.
BONDIA, J. L. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, ANPEd, n. 19, p. 20-28, Abr. 2002.
CAZETTA, V.. Aproximações e distanciamentos entre a linguagem cartográfica e outras linguagens. Biblio3w, v. 14, p. 1-14, 2009.
FONSECA, F. P. O potencial analógico da Cartografia. Boletim Paulista de Geografia, v. 87, p. 85-110, 2007.
FREITAS, L. C. A reforma empresarial da educação: nova direita, velhas ideias. São Paulo: Expressão Popular, 2018.
GIROTTO, E. D. Qual raciocínio? Qual Geografia? Considerações sobre o raciocínio geográfico na Base Nacional Comum Curricular. GEOgraphia, v. 23, n. 51, 2 dez. 2021.
LOPES, J. J. M.; COSTA, B. M. F. Mapas vivenciais e espacialização da vida. Porto das Letras, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 321–335, 2023.
NASCIMENTO, R. S. Globinho Pirulito – Elaboração de globo terrestre como recurso didático para Educação Geográfica. Researchgate, nov. 2018. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/329027628_GLOBINHO_PIRULITO_-_Elaboracao_de_globo_terrestre_como_recurso_didatico_para_Educacao_Geografica. Acesso em 02 de jun. 2024.
NASCIMENTO, R. S.; SPRINGER, K.; SILVA, A. T. B. Cultura acadêmica e escolar — anacronismo no campo teórico e prático da educação geográfica e mediações para a cartografia escolar. In: Martins, R. E. M. W.; Tonini, I. M.; Costella, R. Z. (org.) Geografias interativas. Florianópolis: UDESC, 2020.
RICHTER, Denis. A linguagem cartográfica no Ensino de Geografia. Revista Brasileira de Educação em Geografia, v. 7, n. 13, p. 277–300, 2017.
SANTANA, F. C. de M.; BARBOSA, J. C. O dispositivo formativo da residência pedagógica: ataques, lutas e resistências. Revista Brasileira De Educação, 25, 2020.
SEEMANN, J. Carto-crônicas: uma viagem pelo mundo da Cartografia. Fortaleza: Expressão Gráfica e Editora, 2013.
SOUSA NETO, M. F.. Aula de Geografia e Algumas Crônicas. 2ª. ed. Campina Grande: Bagagem, 2008.
SOUSA NETO, M. F.. O Ofício, a oficina e a profissão: o lugar social do professor. Cadernos do CEDES (UNICAMP), Campinas, SP, p. 249-259, 2005.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 5. Ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
VIGOTSKI, L. S. Sete aulas de L. S. Vigotski sobre os fundamentos da pedologia. Organização [e tradução]: Zoia Prestes e Elizabeth Tunes; tradução: Cláudia da Costa Guimarães Santana. Rio de Janeiro: E-Papers, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cassio Expedito Galdino Pereira, Francisco Joedson da Silva Nascimento, Maria Ramonieli Freitas Gonçalo, Thaís Ivana Teixeira Saraiva, Clesley Maria Tavares do Nascimento

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

