BETWEEN INSTITUTIONAL KNOWLEDGE AND EXPERIENCES IN CARTOGRAPHY IN THE CLASSROOM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26704/pgeo.v8i1.6336

Keywords:

formação docente, vivências espaciais, Residência Pedagógica

Abstract

This article aims to present the analyzes of the instituting knowledge in Cartography, critically constituted through the classroom experience provided by the Geography subproject within the scope of the Pedagogical Residency Program – PRP, offered by the Universidade Regional do Cariri – URCA. From the perspective of the Full-Time High School (EEMTI) Dona Maria Amélia Bezerra, located in the city of Juazeiro do Norte – CE, we will show the role of the experiences of being a teacher are immersed in the act of making approximations of the student's spatial experiences with school knowledge. In this way, from this case study, taking as methodological steps bibliographical survey, field study and data analysis, it was possible to observe that the experiences lived at school can be understood and seek ways to work on traumatic themes, such as Cartography. From these work practices, it is shown that the contribution to teacher training is to produce spaces for creativity and imagination in the profession of being a teacher in Geography.

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Author Biographies

Cassio Expedito Galdino Pereira, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Doutorando em Geografia (Universidade Federal do Pernambuco). Possui mestrado em Geografia Humana (Universidade de São Paulo) e graduação em Geografia (Universidade Regional do Cariri). Compõe o Laboratório de Estudo e Pesquisa em Espaço Urbano e Cultura (LEPEUC) e o Laboratório Quatro Elementos (4E) da Universidade Regional do Cariri. Tem pesquisas nos campos: Mapas, Cultura e Sociedade; Educação Geográfica/Cartográfica; comunidades tradicionais; povos e movimentos indígenas; educação para as relações étnico-raciais.

Francisco Joedson da Silva Nascimento , Universidade Federal de Goiás - UFG

Doutorando em Geografia pela Universidade Federal de Goiás (UFG) e professor efetivo da Rede Pública Estadual do Ceará. Mestre em Geografia também pela UFG e graduado em Geografia pela Universidade Regional do Cariri (URCA). Compõe o Laboratório de Estudos de Gênero, Étnico-Raciais e Espacialidade (LAGENTE) do Instituto de Estudos Sócio-Ambientais (IESA) da UFG. Tem pesquisas nos campos: povos e movimentos indígenas, educação para as relações étnico-raciais e ensino de Geografia.

Maria Ramonieli Freitas Gonçalo, Universidade Regional do Cariri - URCA

Graduanda do curso de licenciatura em Geografia pela Universidade Regional do Cariri (URCA).

Thais Ivana Teixeira Saraiva, Universidade Regional do Cariri - URCA

Graduanda do curso de licenciatura em Geografia pela Universidade Regional do Cariri (URCA).

Clesley Maria Tavares do Nascimento, Universidade Regional do Cariri - URCA

Professora Adjunta do curso de Geografia da Universidade Regional do Cariri (URCA). Professora do Mestrado Profissional em Educação da URCA (MPEDU/URCA). Doutora em Geografia pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Mestre em Desenvolvimento e Meio Ambiente da Universidade Federal do Ceará (PRODEMA/UFC). Especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional pela Universidade Estadual do Vale do Acaraú (UVA). Graduada em Geografia (bacharelado/licenciatura) pela UECE. Compõe o Laboratório Quatro Elementos do Departamento de Geociências da URCA. Tem pesquisas nos campos: Prática de Ensino, Educação Holística, Educomunicação, Produção de Material Didático, Educação Ambiental, Planejamento e Gestão Ambiental, Resíduos Sólidos e Educação Especial.

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Published

2024-12-13

How to Cite

Expedito Galdino Pereira, C., Joedson da Silva Nascimento , F., Ramonieli Freitas Gonçalo, M., Ivana Teixeira Saraiva, T., & Maria Tavares do Nascimento, C. (2024). BETWEEN INSTITUTIONAL KNOWLEDGE AND EXPERIENCES IN CARTOGRAPHY IN THE CLASSROOM. Think Geography Magazine, 8(1), e82024010. https://doi.org/10.26704/pgeo.v8i1.6336

Issue

Section

Dossiê - Espaço, Experiência e Formação em Geografia

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